Facebook Twitter Linked GPlus

034Wiele kobiet kiedy przechodzi menopauzę przybiera na wadze. W mniejszym lub większym stopniu zwiększa swoją masę ciała. Dzieje się tak, ponieważ w organizmie kobiety obniża się poziom progesteronu oraz estrogenów. Kiedy poziom estrogenów spada odczuwa się zwiększony apetyt, a co za tym idzie odkłada się tkanka tłuszczowa. W organizmie kobiety, która przechodzi menopauzę zwiększa się także stężenie androgenów – męskich hormonów, które sprzyjają otyłości brzusznej. Zmiany nastroju, a także zwiększony apetyt na słodkie przekąski spowodowane są spadkiem estronu, hormonu powodującemu zmniejszenie się wydzielania serotoniny. Ale spokojnie to tylko tak groźnie brzmi, ponieważ wystarczy tylko prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta oraz odpowiednia aktywność fizyczna, by z tymi problemami można było sobie łatwo poradzić.

Kobieta w okresie menopauzy powinna dostarczać swojemu organizmowi około 1800-2000 kcal. dziennie. W menu powinny znaleźć się produkty bogate przede wszystkim w: wapń, witaminę D, witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega-3 i soja. Dlaczego?
•    Wapń wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie;
•    Witamina D ułatwia przyswajanie wapnia z pożywienia;
•    Witaminy z grupy B to źródło błonnika przyśpieszającego trawienie i usuwającego zbędne produkty przemiany materii;
•    Kwasy omega-3 chronią układ krążenia, regulują ciśnienie krwi i zmniejszają dolegliwości sercowe;
•    W soi zawarte są odpowiedniki kobiecych hormonów – fitoestrogeny. Produkty bogate w soję pomogą złagodzić takie dolegliwości jak: uderzenia gorąca czy zmiany nastroju. Poprawiają także wygląd skóry i włosów.
Ale to nie wszystko. W menu kobiety w okresie menopauzy nie powinno zabraknąć białka. Jest on niezbędny do prawidłowego utrzymania mięśni. Warto ograniczyć spożycie tłuszczy zwierzęcych a zwiększyć spożycie tłuszczów roślinnych. Niekorzystne są również produkty typu Ligot, ponieważ posiadają obniżoną ilość tłuszczu, a zwiększoną ilość węglowodanów, które NIE pomagają w utrzymaniu zgrabnej sylwetki. A na koniec dwie, priorytetowe zasady diety w okresie menopauzy (jak i każdej innej!):
•    Powinno zmniejszyć się kaloryczność posiłków, zrezygnować ze słodyczy i Fast Food-ów;
•    Należy zwiększyć aktywność fizyczna.

Polecane publikacje

 

baner 120 ktosiek okladka feniksbaner przeszlosc okladka baner lacza nas roznice okladka ok